מתחת לאופק התעשייתי של מדינת ישראל, עומד דיון חם וקריטי המקיף את עתיד התחבורה החשמלית במדינה. המשרד להגנת הסביבה, בראשותו של המנכ"ל, פנה בקריאה דחופה לדחות את העלייה המתוכננת במס על רכבים חשמליים, המיועדת לשנת 2024, עד לניסוח מתווה חדש שיתמוך במעבר לתחבורה נקייה ובהשגת יעדי האקלים הלאומיים.

בישראל, מדינה הסובלת מרמות זיהום אוויר גבוהות ותחלואה סביבתית, ההטבה המסית לרכבים חשמליים תופסת תפקיד מרכזי במאבק נגד זיהום. "רכבים חשמליים הם לא רק העתיד, אלא ההווה שלנו במאבק על איכות הסביבה והחיים," אומר המנכ"ל, מדגיש את החשיבות של שמירה על תמריצים כלכליים לרכישתם.

השקפה אחורה לשנת 2009 מגלה את "מיסוי הירוק", שהטיל מס קנייה בשיעור של עד 83% על רכבי נוסעים, תוך הענקת הטבות לרכבים נקיים ובטוחים. עם זאת, המיסוי האחרון שנקבע ב-2019 הוביל לעלייה מתוכננת ומדרגתית במס על רכב חשמלי, מ-10% ב-2023 ל-35% ב-2024, צעד שעשוי לפגוע בכדאיות הכלכלית ולהחזיר את המדינה אחורה במרוץ לעמידה ביעדי האקלים.

"הפגיעה בכדאיות רכישת הרכב החשמלי תעמיק את חוסר הוודאות בשוק ותעכב את התקדמותנו לעבר עתיד נקי יותר," אומר המנכ"ל, ומוסיף כי "מעבר לתחבורה חשמלית יביא להפחתת זיהומי אוויר, גזי חממה ורעש, ויקטין את תלותנו בנפט."

בהסתכלות על התמונה הגלובלית, רואים כי באירופה, רגולציה מחייבת על יצרני ויבואני רכב לעמידה במגבלת פליטת גזי חממה מסייעת לקדם את המכירה של רכבים חשמליים. "כדי להבטיח את המעבר ההדרגתי של צי הרכב הישראלי להנעה נקייה, חיוני לקדם רגולציה דומה גם במדינתנו," קורא המנכ"ל לפעולה ממשלתית.

בסופו של דבר, המסר ברור: על מנת לשמור על ישראל ירוקה, בריאה ותחרותית, חשוב לדחות את המתווה לעליית המס על רכבים חשמליים ולעבוד על ניסוח מתווה חדש שיאפשר ודאות למשק ותמיכה במעבר לתחבורה נקייה.